//
מוניטין של עסק, כפי שנקבע בפסיקה, הינו הכוח של העסק למשוך לקוחות חוזרים. את המוניטין ניתן להוכיח באמצעות מספר השנים שהתובע נמצא בשוק והיקף פעילותו בכלל וכמות ומשך הפרסומים של השם ו/או הלוגו שמגבשים את המוניטין שלו.
יריב קדם, עו"ד, נוטריון, דאטה אנליסט. למד תארים ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטאות חיפה ותל אביב בהתאמה, אסטרטגיה עסקית באוניברסיטת הארוורד, ובוגר ג'ון ברייס בהצטיינות. בעל ותק של יותר מ- 25 שנה בליווי משפטי של חברות היי-טק וסטארטאפים. מנטור באקסלרטורים של מיקרוסופט, AppleSeeds, ועוד. יועץ משפטי להאקטונים רבים. בעבר הבעלים של אפפלאב, חממה לפיתוח אפליקציות ומוצרים טכנולוגיים, מרצה משפטי מנוסה בעולמות מאגרי מידע, בינה מלאכותית (AI), והמשפט המסחרי והטכנולוגי.
בין לקוחותיו הבולטים ניתן למצוא חברות הייטק רב לאומיות, עסקים בינלאומיים מצליחים, וסטארטאפים שזכו בהשקעות ובפרסים בינלאומיים כגון-
BAE Systems Rokar (weapons developement), Klirmark Capital (investments fund), CIMS Israel (PCB optical inspection), Ham-Let UCT (flow control machinery), Vocalix (telecommunications), Getty Images (digital pics bank), Abloy (locks & door-cylinders), Pandoor (indoor doors), Israeli Diamond Institute, Café-Café (chain of coffee shops), WeDev (software dev. house), Keepulse (medical software), SeeVoov (tourism App), MyTower (towers management App), Skilpe (education software), Snobemakeup (makeup machine), La-Tweez (cosmetics apparatus), ISM (safes technology), Zamberg (metal products), Dr. Nader Butto (alternative therapies), Enquantum (cybersecurity software), or Dyson Israel – BNZC (cyclone technology ).
בפסיקה הוגדר המוניטין כ "נכס" (ע"א 7493/98).
ומהו מוניטין?
"מכלול היתרונות שנצברו לעסק בשל תכונותיו – מיקומו, שמו הטוב, דימויו, איכות השירותים שהוא מציע ואיכות המוצרים שהוא מספק. העסק בעל המוניטין משמר את הרגלם של לקוחותיו לשוב ולפקוד אותו" (שם).
הזכות של בעל המוניטין למנוע שימוש בנכס זה נובעת מצירוף הוראות סעיף 17 לחוק המקרקעין תשכ"ט – 1969 ביחד עם הוראות סעיפים 8 ו 13 (א) לחוק המטלטלין תשל"א – 1971.
סעיף 17 לחוק המקרקעין קובע: "המחזיק במקרקעין זכאי לדרוש מכל מי שאין לו זכות לכך שיימנע מכל מעשה שיש בו משום הפרעה לשימוש במקרקעין ושיסלק כל דבר שיש בו משום הפרעה כזאת".
סעיף 8 לחוק המטלטלין קובע: "סעיפים 15 עד 20 לחוק המקרקעין, התשכ"ט-1969, יחולו גם על הגנת הבעלות וההחזקה במיטלטלין".
סעיף 13(א) לחוק המטלטלין קובע: "הוראות חוק זה יחולו, ככל שהדבר מתאים לענין ובשינויים המחוייבים, גם על זכויות".
בנוסף, סעיף 52 לפקודת הנזיקין קובע כי "גזל הוא כשהנתבע מעביר שלא-כדין לשימוש עצמו מיטלטלין שהזכות להחזיקם היא לתובע, על ידי שהנתבע לוקח אותם, מעכב אותם, משמיד אותם, מוסר אותם לאדם שלישי או שולל אותם מן התובע בדרך אחרת".
לפיכך, גזל מוניטין הינו מצב שבו הוכח כי הנתבע עושה, שלא-כדין, לשימוש עצמו, בשם או לוגו בעל מוניטין של עסק, מוצר או שירות, על ידי כך שהנתבע המשתמש בהם, מקשה על התובע שימוש בהם, מעניק בהם זכויות לאדם שלישי או שולל אותם מן התובע בדרך אחרת.
כמשרד העוסק בענייני טכנולוגיה, אפליקציות וקניין רוחני, משרדנו מספק ייעוץ משפטי וייצוג בתביעות לצווי מניעה ופיצויים בגין גזל מוניטין.