קניין רוחני: על מה זה תופס? - עו''ד הייטק יריב קדם //

קניין רוחני: על מה זה תופס?

קניין רוחני הוא מונח משפטי כללי הכולל סוגי זכויות בנכסים לא מוחשיים ובטובין, שנוצרו על ידי בני אדם. בשונה מדיני הקניין הרגיל והמוחשי העוסקים בנכסים ובחפצים מוחשיים כמו מקרקעין ומכוניות, קניין רוחני עוסק בענפים נפרדים כמו המצאות (דיני פטנטים), זכויות יוצרים, סימני מסחר, סודות מסחריים, יצירות של בני אדם, מוניטין, עיצובים, הגנה על מוצרים תעשייתיים ועוד.

יש לציין כי רוב הנכסים הלא מוחשיים אינם שייכים לאיש וניתן לנצל ולהשתמש בהם באופן חופשי. יחד עם זאת, ישנם נכסים בלתי מוחשיים הראויים להגנה באמצעות זכויות הקניין הרוחני, אלו נכסים הנמצאים בבעלות בלעדית של היוצר שלהם או על ידי מי שהזכויות הועברו אליו. ההגנה על הנכסים הבלתי מוחשיים לרוב תהיה מוגבלת לתקופה מסוימת.

דיני הקניין הרוחני

כדי להגן על זכויות היוצרים והממציאים ועל מנת לאזן בין הזכויות לבין האינטרסים המשפטיים, הכלכליים וגם החברתיים, המחוקק הישראלי יצר את דיני הקניין הרוחני. חוקי הקניין הרוחני נועדו להגן על היוצרים ולמנוע גניבת נכסים בלתי מוחשיים. למעשה, יש דמיון בין דיני הקניין הרגילים שמטרתם למנוע מאחרים לגנוב נכסים מוחשיים הנמצאים בבעלות אדם כלשהו, לבין דיני הקניין הרוחני במגנים מפני גניבת נכסים שנוצרו ותוכננו על ידי יוצרים וממציאים.

לכן, אם עוסקים בזכויות שיש על נכסים רגילים ומוחשיים כמו מקרקעין יש לפנות ולקבל שירות על ידי עורך דין מכירת דירה, אך במקרים של הפרת פטנטים, הפרת זכויות יוצרים, גניבה או שימוש לרעה בסימן מסחרי וכדומה – יש ליצור קשר עם עורך דין מנוסה ומיומן בדיני קניין רוחני.

סוגים נפוצים של קניין רוחני

בשנים האחרונות גבר הביקוש לשירות של עורך דין קניין רוחני מאחר והמדינה הפכה לסטארט-אפ ניישן. סטארט-אפים וחברות הייטק זקוקים לליווי משפטי כדי להגן על פטנטים, סימני מסחר, זכויות בלעדיות בנכסים הבלתי מוחשיים שלהם, סודות מסחריים ועוד.

כדאי לדעת כי הצורות המוכרות ביותר של קניין רוחני הן זכויות יוצרים, סימני מסחר ופטנטים, עם זאת יש עוד מגוון צורות של קניין רוחני. הסוגים הנפוצים ביותר הם:

    • סימני מסחר – הגנה על סימן מוכר, סמל או ייצור מסוג שונה של מוצר עסקי המבדיל אותו ממוצרים אחרים. יש מגוון סימנים מסחריים עליהם ניתן להגן כגון: חוגו, סמל, ביטוי, רישום, צבע מסוים, צורת אריזה ועוד.
  • זכויות יוצרים – הגנה על זכויות היוצרים כמו ספרים, סרטים, ציורים, פרסומות, ארכיטקטורה, פסלים, מוסיקה ועוד.
  • פטנטים – זכות בלעדית להשתמש, ליצור, להפיץ, למכור או לייבא המצאה. יש סוגים שונים של פטנטים כגון: שירות, עיצוב, זמני, צמחים.
  • סודות מסחריים – הגנה על סוד מסחרי בעל ערך מסחרי, ללא הגבלת זמן.
  • ידע מקצועי – ידע של מומחה נחשב לקניין רוחני ומוגן בזכויות.

חשוב לציין כי עורך דין קניין רוחני מתמחה בהגנה על זכויות הקניין ועל רישום זכויות קניין רוחני.

רעיונות לסטארט אפ

    לתאום פגישת ייעוץ שלח/י פרטיך






    יריב קדם, עו

    יריב קדם, עו"ד ונוטריון, בעל תארים ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטאות חיפה ותל אביב בהתאמה, בעל ותק של יותר מ- 20 שנה בייעוץ ובליווי משפטי של חברות היי-טק, סטארט-אפים ועסקים בינלאומיים, fמנטור באקסלרטורים כגון של מיקרוסופט ושל AppleSeeds, כיועץ משפטי להאקטונים רבים, ומי שהיה הבעלים של אפפלאב, חממה לפיתוח אפליקציות ומוצרים טכנולוגיים.

    בין לקוחותיו הבולטים ניתן למצוא חברות הייטק רב לאומיות, עסקים בינלאומיים מצליחים, וסטארטאפים שזכו בהשקעות ובפרסים בינלאומיים כגון-

    Enquantum (cybersecurity software), Keepulse (medical software), SeeVoov (tourism App), MyTower (towers management App), Skilpe (education software), Snobemakeup (makeup machine), La-Tweez (cosmetics apparatus), Café-Café (chain of coffee shops), ISM (safes technology), Pandoor (indoor doors), Israeli Diamond Institute, Zamberg (metal products), Dr. Nader Butto (alternative therapies), CIMS Israel (PCB optical inspection), Ham-Let UCT (flow control machinery), Vocalix (telecommunications), Getty Images (digital pics bank), BAE Systems Rokar (weapons developement), Abloy (locks & door-cylinders), or Dyson Israel – BNZC (cyclone technology ).

    קרא עוד >>


    • מעל 20 שנות ליווי סטראט-אפים וחברות הייטק
    • הקמת סטארטאפים מוגנים משלב הרעיון
    • הגנה בינ"ל, מפת דרכים חכמה, צוות מנטורים בכיר
    • תכנית פיננסית, תכנית גיוס משקיעים


    מן התקשורת

    ראיון של עו"ד קדם ב"שש כלכלי" על אפליקציית פפר של בנק לאומי

    מפת הדרכים להקמת סטארט-אפ משלב הרעיון

    ראיון ברדיו תל אביב עם ענבר שנהב – פורמט זכויות יוצרים לאפליקציה

    שימוש לא חוקי בתמונה ברשתות חברתיות – 'פרקליטים עד הבית', רשת.

    איך רובוטים שואבים את הפרטיות שלכם? 'שבע אקטואלי', כאן.

    איך מקימים סטארט-אפ לאפליקציה? ראיון ברדיו תל אביב

    צור קשר