אייקון, פיתוח אפליקציות וסטארטאפיםסימן מסחר לאפליקציה – במה מדובר ומתי יש בו צורך של ממש?

שלל מילים כבר נאמרו ונכתבו על הגנה בזכויות יוצרים, מדגם ופטנט על אפליקציה. גם אני בעצמי נדרשתי לכך לא מעט, משום שמדובר באחד הנושאים החשובים ביותר לסטארט-אפ. ישנה צלע רביעית לעניין: זוהי הצלע המתייחסת לסימן המסחרי של האפליקציה. הגנה כזו אינה בגדר חובה בכל מקרה ומקרה, אך ליזמים אשר עומדים לצלול לעומק העולם המסחרי בהחלט מומלץ לחשוב על האפשרות הזו.

קרא עוד
אפליקציה זכויות יוצרים
יריב קדם, עו

עו"ד יריב קדם

יריב קדם, בעל תואר ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטאות חיפה ותל אביב, הינו עו"ד בעל ותק של מעל 20 שנה, נוטריון, הבעלים של משרד עורכי הדין בבעלותו ושל APPLAB – חממה עסקית להקמה וליווי בינלאומי כולל של סטארט-אפים. בעל נסיון משפטי ועסקי רב בליווי חברות וסטארטאפים החל משלב הרעיון ובפעילותם השוטפת בישראל ובעולם. שותף אמון יצירתי בתהליכי קבלת ההחלטות האסטרטגיים והטקטיים של בעלי מניות, דירקטורים, ובעלי העסקים בפעילותם העסקית והמשפטית.

קרא עוד >>

  • מעל 20 שנות ניסיון
  • חממה עסקית לסטארטאפים
  • הייטק בינלאומי
  • ליווי אישי
רישום סימן מסחר: על מה הוא מגן? סימן מסחר יכול להיות כמעט כל דבר המקשר את המוצר עם יוצריו בעיניו של הצרכן. זו יכולה להיות מילה פשוטה, כמה מילים או משפט, סמליל (לוגו), אותיות, מספרים, צבעים, צורות תלת-ממדיות, ואפילו ריח…. התפוח הידוע עם ה'בִּיס' בצדו הוא סימן מסחר רשום; המותג Waze גם הוא סימן רשום; כך גם המותג Pango, הלוגו Gett של גטקסי, או כל סימן אחר המזהה ומבדיל חברה ממתחריה, יכול להיות (ורצוי שיהיה) סימן רשום. ומדוע עניין זה רלוונטי גם לגביכם, היזמים? משלוש סיבות עיקריות: רישום סימן מסחר יאפשר לבדל את האפליקציה שלכם ממתחרים רישום שכזה ימנע ממתחרים או מכל גורם אחר להשתמש בסימן המזהה את האפליקציה שלכם וכך להטעות את הצרכנים (ואף לפגוע בכם כלכלית ותדמיתית). רישום כזה יהווה הגנה טובה כנגד מי שיטען שאתם מפרים את זכויות הקניין הרוחני שלו, ואולי אף ירשום על שמו את הלוגו שלכם. היו דברים מעולם, והם הכי כואבים! כיצד רושמים סימן מסחר לאפליקציה? סימן מסחר הוא טריטוריאלי. כך, אם כוונתכם היא לשווק את האפליקציה בישראל בלבד, תוגש בקשה מתאימה למחלקת סימני מסחר במשרד המשפטים. אם האפליקציה מיועדת גם (או רק) לשיווק בחו"ל – המשימה הופכת מעט מורכבת יותר. במקרה של רישום סימן מסחר בחו"ל, יש להגיש את הבקשה לרשם סימני המסחר במדינה שבה אתם מעוניינים לרשום סימן מסחר לאפליקציה באמצעות עורך דין מקומי. אפשרות נוספת היא להגיש בקשה לארגון העולמי לקניין רוחני (WIPO) מכוח פרוטוקול מדריד – אמנה בינלאומית שבה חברות מדינות רבות (כולל ישראל), כדי לחסוך עלויות של עורכי הדין במדינות השונות. שלב חשוב לפני הגשת הבקשה: חיפוש סימן מסחרי או בקשה עוד לפני שאתם מתחילים בהליך הגשת הבקשה לרישום סימן מסחר לאפליקציה שלכם, מומלץ לבצע חיפוש אחר סימני מסחר רשומים, או בקשות לרישומם, במדינות שבהן אתם מתכוונים להפיץ את האפליקציה – חיפוש שיבטיח כי אין סימן מסחר זהה או דומה לזה שלכם שכבר מתועד במסמכי הרשם המקומי. חשוב לוודא שלא תהיה כפילות – אחרת סימן המסחר שלכם לא יוכל לזכות באישור לרישום. כדי להבטיח שהתהליך כולו יתבצע על הצד הטוב ביותר, מומלץ מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין בקיא שיבצע חיפוש יעיל עוד לפני הגשת הבקשה, ייעץ לכם בדבר הרשמים שאליהם מומלץ להגיש את הבקשה.

מן התקשורת

ראיון של עו"ד קדם, "שש כלכלי"/ערוץ 1 מיום 10/7/17

מפת הדרכים להקמת סטארט-אפ משלב הרעיון

ראיון ברדיו תל אביב עם ענבר שנהב – פורמט זכויות יוצרים לאפליקציה

שימוש לא חוקי בתמונה ברשתות חברתיות – 'פרקליטים עד הבית', רשת.

איך רובוטים שואבים את הפרטיות שלכם? 'שבע אקטואלי', כאן.

איך מקימים סטארט-אפ לאפליקציה? ראיון ברדיו תל אביב