//
במדינת ישראל, הנחשבת לאומת סטארט אפ, יזמים פרטיים וחברות טכנולוגיה, מנסים לפתח רעיון מבריק וחדשני שנרקם בראשם לכדי מיזם מצליח ומשתלם כלכלית. בין אם זו תוכנה חדשה, אפליקציה שימושית, מוצר טכנולוגי משוכלל, רכיבים מתקדמים וכדומה. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שהדרך שיש לעבור מרעיון למוצר רווחי, שיימכר בעתיד בסכומים גבוהים, אינה פשוטה ומורכבת ממגוון צעדים חשובים. כך למשל, בדיקת היתכנות, חיפוש משקיעים, בניית תוכנית עסקית, הגנה על קניין רוחני, ועוד. לכן, על מנת שתוכלו לבצע את המעבר מרעיון למוצר מצליח וחדשני באופן היעיל, הבטוח והטוב ביותר, עליכם להקפיד לבצע את השלבים העיקריים הבאים.
יריב קדם, עו"ד, נוטריון, דאטה אנליסט. למד תארים ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטאות חיפה ותל אביב בהתאמה, אסטרטגיה עסקית באוניברסיטת הארוורד, ובוגר ג'ון ברייס בהצטיינות. בעל ותק של יותר מ- 25 שנה בליווי משפטי של חברות היי-טק וסטארטאפים. מנטור באקסלרטורים של מיקרוסופט, AppleSeeds, ועוד. יועץ משפטי להאקטונים רבים. בעבר הבעלים של אפפלאב, חממה לפיתוח אפליקציות ומוצרים טכנולוגיים, מרצה משפטי מנוסה בעולמות מאגרי מידע, בינה מלאכותית (AI), והמשפט המסחרי והטכנולוגי.
בין לקוחותיו הבולטים ניתן למצוא חברות הייטק רב לאומיות, עסקים בינלאומיים מצליחים, וסטארטאפים שזכו בהשקעות ובפרסים בינלאומיים כגון-
BAE Systems Rokar (weapons developement), Klirmark Capital (investments fund), CIMS Israel (PCB optical inspection), Ham-Let UCT (flow control machinery), Vocalix (telecommunications), Getty Images (digital pics bank), Abloy (locks & door-cylinders), Pandoor (indoor doors), Israeli Diamond Institute, Café-Café (chain of coffee shops), WeDev (software dev. house), Keepulse (medical software), SeeVoov (tourism App), MyTower (towers management App), Skilpe (education software), Snobemakeup (makeup machine), La-Tweez (cosmetics apparatus), ISM (safes technology), Zamberg (metal products), Dr. Nader Butto (alternative therapies), Enquantum (cybersecurity software), or Dyson Israel – BNZC (cyclone technology ).
לפני שמתחילים להוציא לפועל רעיון לסטארט אפ, חייבים להבין בצורה מעמיקה את השוק ותחום הפעילות. כחלק מכך חשוב להתייחס לנקודות הבאות: האם כבר יש מוצר כזה בשוק, אם כן – מה מציעים המתחרים, איזה יתרונות וערך מוסף יש לאותו מוצר לעומתם, מהו פוטנציאל ההצלחה שלו, מהו הסכום המינימלי שדרוש כדי לחדור לתחום וכדומה.
באמצעות בנייה של תוכנית עסקית מקצועית מפורטת, ניתן לבצע בדיקת היתכנות של הסטארט אפ מבחינה טכנולוגית, מעשית וכלכלית. התוכנית עוזרת למי שהגה את הרעיון, להגדיר את מטרת הפרויקט ולהבין לעומק מיהו קהל היעד, איזה מתחרים יש לו, מהם שלבי הפיתוח, כמה כספים יש לגייס וכדומה. בנוסף, הצגת תוכנית עסקית הוא צעד הכרחי כדי להתחיל ולגייס הון ממשקיעים פוטנציאליים. באמצעות התוכנית הסדורה, ניתן להראות למשקיעים אב טיפוס של המוצר, להציג את היתרונות שלו, המודל העסקי, הפוטנציאל בשוק ועוד.
גיבוש ההון האנושי שיוביל את הסטארט אפ הוא חלק מכריע וחשוב בהצלחת המיזם. לרוב כשיש כמה שותפים ולא רק יזם אחד, גם עולה הסיכוי לגייס את ההון הדרוש ולהצליח בעתיד. בצורה זו, האחריות מתחלקת בין מספר אנשים לפי התחום הטכנולוגי והעסקי ונעשית בצורה מקצועית ויסודית. השותפים הפוטנציאליים יכולים להיות חברים, מכרים, אנשים חיצוניים וכדומה.
בכדי להפוך מרעיון למוצר, אחת הפעולות הראשונות שיש לעשות הוא להגן עליו מבחינת קניין רוחני. לשם כך יש לערוך בדיקת היתכנות מקצועית לרישום פטנט, זכות יוצרים בינלאומית, סימן מסחרי וכדומה. זאת, תוך קבלת ייעוץ משפטי של עורך דין מסחרי המתמחה בהייטק ופטנטים. כך תוכלו להיות בטוחים שאתם מגנים על הרעיון שלכם בצורה הטובה ביותר משפטית ומונעים תחרות, זליגת מידע, גניבת רעיון ועוד.
בשביל להפוך כל סטארט אפ מרעיון למוצר, צריך לגייס הון כספי מספיק שיתמוך בו ויממן את פיתוחו. בשלב הראשוני יש לגייס את ההון ההתחלתי וקיימים גופים שונים שמציעים מימון למיזמים מתחילים. כך למשל, משקיעים פרטיים מקצועיים, בנקים, קרנות הון סיכון, משקיע אנג'ל, בני משפחה, חברים וכן הלאה.