אייקון, פיתוח אפליקציות וסטארטאפים
הסכמי הפצה

בין אם אתה מעוניין לייבא מותג של חברה ידועה מחו"ל ולהפיצה בארץ, ובין אם אתם חברה ישראלית שפורצת למדינה חדשה בחו"ל, הסכמי הפצה (בלעדיים או לא בלעדיים) הינם האמצעים העיקריים והנפוצים ביותר למכירה רבת היקף של מוצרים לשוק נרחב. קרא עוד
הגנה על אפליקציה
יריב קדם, עו

עו"ד יריב קדם

יריב קדם, בעל תואר ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטאות חיפה ותל אביב, הינו עו"ד בעל ותק של מעל 20 שנה, נוטריון, הבעלים של משרד עורכי הדין בבעלותו ושל APPLAB – חממה עסקית להקמה וליווי בינלאומי כולל של סטארט-אפים. בעל נסיון משפטי ועסקי רב בליווי חברות וסטארטאפים החל משלב הרעיון ובפעילותם השוטפת בישראל ובעולם. שותף אמון יצירתי בתהליכי קבלת ההחלטות האסטרטגיים והטקטיים של בעלי מניות, דירקטורים, ובעלי העסקים בפעילותם העסקית והמשפטית.

קרא עוד >>

  • מעל 20 שנות ניסיון
  • חממה עסקית לסטארטאפים
  • הייטק בינלאומי
  • ליווי אישי

מאפיינים עיקריים של הסכמי ההפצה
הסכמי הפצה הם הסכמים מורכבים; ברוב המקרים החברה היצרנית/מוכרת מפקידה בידי המפיץ את מוצריה ויוקרתה, כמו גם סודות מסחריים חשובים, ולפיכך הסכמי הפצה כוללים תניות ותנאים שנועדו להגן על מוצרי החברה, הקניין הרוחני שלה, ובמיוחד המוניטין שלה כלפי המפיץ העומד מול שרשרת ההפצה עד ללקוחות הסופיים בהמשך הדרך. דוגמא לכך היא ההכרח לרשום ולהגן על סימן מסחר / שם מסחרי / לוגו של היצרן במדינות ההפצה.

מצד שני לחברה חובות כלפי המפיץ כגון באחריות על המוצר, פרסום המוצרים, ועוד.

לשני הצדדים להסכם ההפצה אינטרסים מסחריים משותפים, אך גם מנוגדים לטווח הקצר והארוך.

הסכמי ההפצה כוללים מכירה משפטית מלאה של המוצרים מהיצרן/מוכר למפיץ. המפיץ נכנס לנעלי היצרן/מוכר בכל מה שקשור למכירת המוצרים לקונים הבאים אחריו. אלו יכולים להיות מפיצי משנה, סיטונאים, קמעונאים, או הלקוחות הסופיים עצמם.

מקובל להגביל את הסכם ההפצה, גם אם אינו בלעדי, למדינה, לתקופה, ולערוצי שיווק מסויימים, בהתאם לצרכים.

הסכם ההפצה נבדל מהסכם סוכנות בכך שהסוכן אינו רוכש את המוצרים מהיצרן/מוכר, אלא מוכר אותם עבורו והעסקה הסופית הינה בשמו של היצרן/מוכר על כל המשתמע.

יחסי הצדדים בהסכמי הפצה הם הדוקים ונמשכים על פני תקופה ארוכה הנמדדת בד"כ בשנים.

כאשר המפיץ הוא בלעדי, הוא מתחייב לקחת על עצמו גם אחריות שהיתה נופלת על מפיצים רבים יותר שהיו יכולים לשרת את אותה מטרה עבור היצרן/מוכר, ולכן מערכת היחסים היא מורכבת יותר וכוללת מגבלות נוספות כמו התחייבות המפיץ להפיץ כמויות מינימום שלמוצרים בשנה.

הסכמי הפצה בכתב
בהיעדר הסכם הפצה, או כאשר הסכם הפצה אינו סוגר היטב את כל נקודות התורפה, יחול הדין הכללי או חוק מכר טובין בינלאומי לגבי מדינות שחתומות על אמנת מכר טובין בינלאומי (לרבות ישראל), דבר שיוצר חוסר ודאות.

עקב מורכבות יחסי ההפצה מחד, וחוסר הודאות שעלול להיווצר עקב הוראות חוק שהצדדים לא התכוונו לתוצאותיהן במדינות של הצדדים להסכם ההפצה, רצוי ביותר שהסכם ההפצה ייערך בכתב ובאופן יסודי. זאת ועוד, קשה עד בלתי אפשרי להעביר מערכת יחסים שהתבססה בתחילתה על הסכם בעל-פה, להסכם כתוב, ולכן יש להיערך להסכם בכתב כבר בתחילת מערכת היחסים ולא להמתין לשלבים מאוחרים יותר.

הסכמי הפצה באנגלית
רוב הסכמי ההפצה נערכים באנגלית כיוון שברוב המקרים ההפצה היא מישראל החוצה, או פנימה לישראל וכמעט תמיד מעורבת חברה זרה בתהליך ההפצה.

הלקוחות שלי