איך להקים סטארט אפ ומה עדיף חברה בע"מ או שותפות? | עו"ד יריב קדם //

אייקון, פיתוח אפליקציות וסטארטאפיםאיך להקים סטארט אפ

איך להקים סטארט אפ

החלטתם לצאת לדרך עם מיזם טכנולוגי חדש? לפתח טכנולוגיה חדשנית למוצר רפואי, מערכת נשק, גאדג'ט או אפליקציה ולהוציא אותה לשוק? ישנם סטארטאפים קטנים שההשקעה הראשונית בהם תהיה חד-פעמית ומינורית יחסית, אולי אף מהון עצמי שלכם בסך כמה עשרות אלפי ש"ח, כגון אפליקציה או גאדג'ט, אך ישנם סטארט-אפים שההשקעה בהם יכולה להגיע לסכומים גבוהים – ולכך יש דוגמאות רבות. בנוסף לכך, לכל סטארט-אפ יש תכלית עסקית בהתאם לנושא הרלבנטי אליו, חלק מהסטארט-אפים יהיו פרי רוח גאוני של מי ששרתה עליו הרוח במקלחת, אולם חלק לא מבוטל מהווים זרוע נוספת של עסק קיים.

אז הגיתם רעיון סוף הדרך ואתם רוצים להבין איך להקים סטארט אפ, ואפילו יש לכם שותף לתחילתו? זה יכול להיות בן זוג, מתכנת, משקיע ראשוני שהוא אולי בן משפחה, או מי שהגה את הרעיון יחד אתכם.

לכן כבר עכשיו כדאי לענות על השאלה הבאה: מה עדיף לסטארט אפ: חברה בע"מ או שותפות עסקית?

ראשית נציין כי כאן לא נקבע מה טוב יותר. לשותפות ולחברה בע"מ יש יתרונות וחסרונות. כאן יוצגו היתרונות והחסרונות הללו. כדי להחליט מה נכון לסטארט אפ שלכם, יש לבחון את העובדות הספציפיות שלו, ולכן אין להתייחס לאמור כאן כהמלצה תפורה לכם.

קרא עוד
איך להקים סטארט אפ
יריב קדם, עו

יריב קדם, עו"ד ונוטריון, בעל תארים ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטאות חיפה ותל אביב בהתאמה, בעל ותק של יותר מ- 20 שנה בייעוץ ובליווי משפטי של חברות היי-טק, סטארט-אפים ועסקים בינלאומיים, fמנטור באקסלרטורים כגון של מיקרוסופט ושל AppleSeeds, כיועץ משפטי להאקטונים רבים, ומי שהיה הבעלים של אפפלאב, חממה לפיתוח אפליקציות ומוצרים טכנולוגיים.

בין לקוחותיו הבולטים ניתן למצוא חברות הייטק רב לאומיות, עסקים בינלאומיים מצליחים, וסטארטאפים שזכו בהשקעות ובפרסים בינלאומיים כגון-

Enquantum (cybersecurity software), Keepulse (medical software), SeeVoov (tourism App), MyTower (towers management App), Skilpe (education software), Snobemakeup (makeup machine), La-Tweez (cosmetics apparatus), Café-Café (chain of coffee shops), ISM (safes technology), Pandoor (indoor doors), Israeli Diamond Institute, Zamberg (metal products), Dr. Nader Butto (alternative therapies), CIMS Israel (PCB optical inspection), Ham-Let UCT (flow control machinery), Vocalix (telecommunications), Getty Images (digital pics bank), BAE Systems Rokar (weapons developement), Abloy (locks & door-cylinders), or Dyson Israel – BNZC (cyclone technology ).

קרא עוד >>


  • מעל 20 שנות ליווי סטראט-אפים וחברות הייטק
  • הקמת סטארטאפים מוגנים משלב הרעיון
  • הגנה בינ"ל, מפת דרכים חכמה, צוות מנטורים בכיר
  • תכנית פיננסית, תכנית גיוס משקיעים

שותפות

היתרונות

שותפות היא ישות משפטית עצמאית שקל מאוד לרשום. אין חובה לנסח הסכם שותפים או תקנון ואגרת הרישום נמוכה יחסית לחברה בע"מ, ההתנהלות החשבונאית שלה פשוטה מאד, והיא מאפשרת לשותפים גמישות רבה ומרחב קבלת החלטות מלא לכל אחד מהם בנפרד, ואין חושבה לאשר או לדון בכל פעולה הנוגעת לכספי השותפות. אם אחד השותפים רוצה למשוך כסף מהשותפות – גם אם אין בה כל רווחים – הוא רשאי לעשות זאת כמעט כפי שהיה עושה לו היה זה חשבון הבנק הפרטי שלו.

השותפות שקופה לצורכי מס, כך שאת חישוב המס לא עושים לגבי השותפות, אלא לגבי כל שותף בנפרד, לאחר שכל אחד לוקח על עצמו את חלקו היחסי בהכנסות ובהוצאות השותפות, עפ"י שיעור ההחזקות בה.

פירוק השותפות הוא פשוט מבחינה משפטית ואינו כרוך באישורים מורכבים כמו בחברה בע"מ, ואף לא באגרה. כאשר השותפים מסכימים כי עליהם לפרק את השותפות, כל שעליהם לעשות הוא להגיש בקשה חתומה על-ידי כל השותפים, לציין בה את מועד סיום פעילות השותפות וכי אין לשותפות חובות, התחייבויות ונכסים על שמה.

החסרונות

האחריות של השותפים לחובות השותפים היא אישית, והם חבים בה ביחד ולחוד לרבות מתוך נכסים אישיים שלהם (אלא אם מדובר ב"שותף מוגבל"), ואף אם השותף חייב את השותפות ללא הסכמת יתר השותפים. לפיכך על מערכת היחסים שבין שותפים להיות באמון כמעט מחלט, והרבה יותר גבוה מהנדרש בחברה שבה יש כללים נוקשים יותר.

חיסרון נוסף הינו כאשר אחד מהשותפים רוצה לעזוב, עליו לקבל את אישורם של כל השותפים לכך.

חברה בע"מ

היתרונות

חברה בע"מ היא ישות משפטית המנוהלת בעירבון מוגבל (ומכאן שמה). מה זה אומר? שאחריותם של בעלי המניות בחברה מוגבלת לסכומים מזעריים אף של שקלים בודדים, וישנה הפרדה כמעט מוחלטת המכונה "מסך ההתאגדות" בין חובותיה של החברה לחובותיהם של בעלי המניות, בין נכסיה של החברה לבין נכסיהם של בעלי המניות, בין פעילות החברה לפעילות בעלי המניות, וכו. לכן, אדם אשר תובע את החברה אינו תובע את בעלי המניות – אלא את החברה בע"מ.

יתרון נוסף של חברה בע"מ נוגע לחלקם של בעלי המניות בה: עזיבתו של בעל מניות לא תביא לסגירת החברה, החלטתו למכור את המניות תיעשה בהתאם לתקנון החברה ללא פגיעה בפעילותה.

עניין נוסף נוגע למיסוי: כאשר מדובר בהכנסות גבוהות, מס החברות ומס על דיבידנד עשויים להצטבר לפחות מס מאשר המס שהיה על שותף לשלם בשותפות.

החסרונות

הצעדים להקמה, לניהול ולפירוק חברה בע"מ יהיו מורכבים ויקרים יותר מאשר אצל שותפות. חברה בע"מ נרשמת בפנקס רשם החברות, ומדי שנה היא חייבת בתשלום אגרה שנתית גבוהה יותר משותפות, ישנה חובה לנסח תקנון לחברה ותהליך הפירוק שלה מורכב וארוך יותר אף בפירוק מרצון.

המלצות מקדימות

בין אם תקימו חברה בע"מ או שותפות לסטארט-אפ שלכם, מומלץ לנקוט בצעד הראשון והחשוב לכך: התייעצות משפטית. בנוסף, לביסוס מערכת היחסים בינכם רצוי לנסח הסכם מייסדים שגם יהווה את הבסיס לחברה לשותפות. תוכלו לעשות זאת בעזרת עורך דין טכנולוגיות, אפליקציות וסטארט-אפ המבין היטב את צרכי הסטארט אפ.

מן התקשורת

ראיון של עו"ד קדם ב"שש כלכלי" על אפליקציית פפר של בנק לאומי

מפת הדרכים להקמת סטארט-אפ משלב הרעיון

ראיון ברדיו תל אביב עם ענבר שנהב – פורמט זכויות יוצרים לאפליקציה

שימוש לא חוקי בתמונה ברשתות חברתיות – 'פרקליטים עד הבית', רשת.

איך רובוטים שואבים את הפרטיות שלכם? 'שבע אקטואלי', כאן.

איך מקימים סטארט-אפ לאפליקציה? ראיון ברדיו תל אביב

צור קשר